Banner   kretivne čini   754×386   novo
Autor Tea Vrdoljak

 Sjetite se samo zadnjeg puta kada ste pogledali neki film, vidjeli sliku ili čuli pjesmu koji kao da su izražavali sve što osjećate i mislite. Iz tog razloga toliko cijenimo umjetnike, a prva asocijacija kada govorimo o njima je dakako kreativnost. No je li kreativnost osobina tek nekolicine odabranih ili je to nešto za što smo svi sposobni?

To je tek jedno od pitanja na koje odgovara poznati glazbeni producent Rick Rubin u svojoj izvanrednoj knjizi Kreativni čin: način postojanja, koju možete pročitati u hrvatskom prijevodu Jasne Mati u izdanju Planetopije.

Da je Rick Rubin završio svoju karijeru nakon rada s glazbenicima kao što su Run-DMC, Beastie Boys i Public Enemy, još uvijek bi ga se smatralo jednim od najvažnijih glazbenih producenata jer je svojim radom hip-hop uveo u mainstream. Kao što znamo, nije se zaustavio samo na tome; tijekom karijere radio je s glazbenicima različitih žanrova i senzibiliteta, uključujući bendove Slayer, Red Hot Chilli Peppers i Johnnyja Casha. Kada takav čovjek napiše knjigu o kreativnosti to sigurno neće proći nezapaženo, ali u moru sadržaja lako bi mogla pasti u zaborav kada bi bila napisana površno. Nasreću, Rubin je napisao divnu knjigu o svemu kreativnom, a svoja razmišljanja (na koja su utjecala različite ideje, a posebice istočnjačka filozofija) razvrstao je u kratka poglavlja koja se mogu, ali i ne moraju čitati redom te tako čitatelju pružaju trenutačnu dozu inspiracije.

Na samom početku Rubin daje neelitističku, inkluzivnu definiciju umjetnosti: „Kreativnost nije rijetka sposobnost. I nije nedostižna. Kreativnost je temeljni aspekt bivanja čovjekom. Ona je pravo koje stječemo rođenjem. I dostupna je svima nama. Kreativnost se ne odnosi isključivo na umjetničko stvaralaštvo. Svi mi svakodnevno nešto stvaramo.“ Drugim riječima, kreativnost je način postojanja i ne odnosi se samo na tradicionalne umjetničke forme, već na sve što radimo, bilo to kuhanje, odijevanje ili poslovna prezentacija. Ponekad nismo toliko uvjereni da je to istina, što i ne čudi kada društveni mediji koji su „oteli“ suvremeni način komuniciranja toliki naglasak stavljaju na „prisutnost“. To je aktualna dilema: je li umjetnost umjetnost ako je nitko ne vidi? Rubin na to pitanje odgovara potvrdno: kada nešto stvorimo, to postoji bez obzira na to je li izloženo u muzeju, objavljeno na Instagramu ili ima kupca. „Samim svojim postojanjem mi smo već stvaratelji u najdubljem smislu dok gradimo svoja iskustva i oblikujemo svijet kako ga mi vidimo.“ U tom smislu kada kreiramo naš prioritet ne bi trebala biti publika (kao što je nerijetko slučaj u masovnoj umjetnosti), već samo djelo koje je „poziv na izražavanje“.


Krenete li s pozicije da ne postoji ispravno i pogrešno, dobro i loše i da je kreativnost samo opuštena igra bez pravila, lakše ćete i radosnije prionuti procesu stvaranja.

Rubin u Kreativnom činu govori o inspiraciji, eksperimentiranju, improviziranju, uspjehu, pravilima i kršenju pravila, umjetničkoj slobodi, opsjednutosti i još mnogo toga na temelju znanja koje je stekao tijekom više od četiri desetljeća rada s raznim kreativcima. To je knjiga kojoj ćete se vraćati po inspiraciju i savjete, knjiga koja će vas podsjetiti da trebate obraćati pažnju na svijet oko sebe i kultivirati potencijal vlastite kreativnosti jer je to zapravo jedna od najvažnijih zadaća čovjeka.


Očitovanje sebe svijetu i kreativnost su jedno. Nemoguće je znati tko ste ako se na neki način ne očitujete.