Tibetanska knjiga

Tibetansko-budistički pogled na smrt kao jedan od bezbroj završetaka u ovom životu, nakon kojeg dolazi nov početak, već stoljećima intrigira čitatelje diljem svijeta. Tibetanska knjiga mrtvih za početnike oslanja se na tu bezvremenu mudrost kako bi pomogla suvremenim čitateljima da žive radosnije, lakše se uhvate ukoštac sa svojom smrtnošću i pomognu voljenima na prijelazu iz ovog života.

Iz uvoda knjige prenosimo...

Tibetanska knjiga mrtvih za početnike dijeli s vama drevnu mudrost o smrti iz perspektive tibetanskog budizma, dostupnog današnjim čitateljima – bili vi budist ili ne. Učeći kako prihvatiti realnost smrti, možemo živjeti potpunije, umrijeti mirnije i podržati svoje voljene na tom putu. Nadamo se da ćemo u ovoj knjizi ispuniti to obećanje.

Među brojnim tibetanskim tekstovima koji se bave završetkom života jedan od najčitanijih, najproučavanijih i o kojima se najviše raspravljalo je Tibetanska knjiga mrtvih. Učenjaci smatraju da ju je u osmom stoljeću sastavi veliki budistički majstor Padmasambhava, a otkrivena je u središnjem Tibetu u četrnaestom stoljeću.

Tekst opisuje vježbe koje budističke vježbenike pripremaju za iskustvo koje nas čeka od trenutka kada počnemo umirati do trenutka kada se ponovno rodimo. Što smo uspješniji u toj pripremi, to se naša razina pouzdanja povećava dok smo živi i dok se pripremamo za smrt. Kroz te vježbe doživljavamo osjećaj mira, suosjećanja i mudrosti.

Kada smo u stanju uključiti u svoj svakodnevni život budističke prakse koje je opisao taj veliki majstor, mogućnost smrti može se smatrati poticajnom prilikom. Lama Lhanang podučio je bezbroj ljudi diljem svijeta praksama iz Tibetanske knjige mrtvih i svjedočio je velikom utjecaju tih praksi na njihov život – i na živote njihovih voljenih.

Cjeloviti tekst Tibetanske knjige mrtvih širom je dostupan, no čitatelju koji nije napredan budistički vježbenik knjiga se može doimati ezoteričnom i nepristupačnom. Ova se knjiga oslanja na koncepte iz Tibetanske knjige mrtvih kako bimnaučavanje bilo dostupno svakom koga zanima, bilo kome dovoljno hrabrom da živi život punim plućima i pripremi se za njegov kraj.

U dodatku A nalazi se kratak sažetak vrsta vježbi koje se nalaze u Tibetanskoj knjizi mrtvih, no u ovoj knjizi nećete pronaći cjelovit originalni tekst. Umjesto toga pronaći ćete bit njezinih naučavanja koja su ispitali naraštaji svih kontinenata, a dana su s namjerom da se olakša patnja te da donesu radost i mir.

Tibetanska knjiga mrtvih donosi opis svih faza kroz koje ljudsko biće prolazi u ciklusu rođenje – život – smrt – zagrobni život. Uvodi koncept Budine prirode – osnovnu i temeljnu prirodu svih čuvstvenih bića. I naposljetku, veliki majstor Padmasambhava uvodi mnoge vizualizacije, molitve i vježbe kojima se mogu koristiti napredni vježbenici kako bi samrtnika vodili kroz proces smrti i zagrobnog života i pobrinuli se da njihova svijest doživi sretno ponovno rođenje ili da ode u Čistu Zemlju.

Nudimo ovu knjigu za početnike o budističkim praksama i naučavanju o životu i smrti, temeljenu na Tibetanskoj knjizi mrtvih, da bi svatko tko je zainteresiran mogao postići spokoj i smjelost kada oni ili njihovi voljeni budu išli ususret smrti. Ništa manje važno, svi se mogu koristiti ovim naučavanjima da bi bili sretniji još za života.

Ova je knjiga napisana da nas vodi da živimo život radosno. Prirodan ishod će tada biti i mirna smrt. Želimo da ova knjiga omogući ljudima svih religija pristup tom dragocjenom naučavanju i vježbama. Naposlijetku, kada se radi o životu i smrti, svi smo mi jednaki. Kao što Dalaj Lama kaže: „Kada vidim ljude koji se smiješe, osjećam da su to sve moja braća i sestre; sedam milijardi ljudskih bića, zapravo, naša braća i sestre.” Nadamo se da će vama i vašim voljenima ova knjiga biti od velike koristi.

Dok živimo, smanjivanje strahova daje nam slobodu i povjerenje. To je od neprocjenjive vrijednosti. A dok se bližimo smrti, možemo se pouzdati u to da naša svijest nije ispunjena sjemenom naših strahova i briga. Stvorili smo korisne navike. Otvorena smo uma. Znamo da se svijet konstantno mijenja – nestalan i iluzoran – nije nešto što će otvrdnuti. Otvoreni smo za to da sebe gledamo drugim očima. I kako učimo živjeti s tom otvorenošću, manja je vjerojatnost da ćemo osjećati strah i tjeskobu. Možemo rješavati i nositi se s onim što nam se nađe na putu strpljivije i radosnije.